Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Dům zničený válkou / foto: shutterstock

Rozbitý Mariupol vstává z popela a rozjely se v něm tramvaje. České.

Před rokem vrcholila bitva o jihoukrajinské město Mariupol, ležící na severním břehu Azovského moře. Už jen pár dní zbývalo ke kapitulaci posledních obránců v obrovské továrně Azovstal. Město však bylo tou dobou již totálně zničeno.

Před rokem bitva o tehdy ještě ukrajinský Mariupol vrcholila a toto město plnilo články všech hlavních novin. 20. května 2022 se vzdali poslední obránci – konkrétně z nacionalistického pluku Azov - včetně samotného velitele Denise Prokopenka. Zajatci putovali do ruského a později tureckého zajetí a na rozbité město se v podstatě zapomnělo. Jelikož jihoukrajinská metropole čelila obklíčení, bojovalo se o každý dům a kolem 90 procent města bylo totálně zničeno. Od té doby je však celá oblast daleko od fronty a Rusové se snaží město co nejrychleji „opravit“.

Nové městské kvartály s bytovkami

Neplatí to samozřejmě obecně, čím blíže k frontové linii to či ono město je, tím méně se mu rekonstrukční týmy věnují. V případě Mariupolu to ovšem neplatí (je asi 120 km od frontové linie) a mnohé čtvrti již byly zcela obnoveny. Domy, které jsou málo poškozeny, se zpravidla opraví a zrekonstruují, ovšem ty velmi narušené se musely kompletně zbourat a na jejich místě postavit nové.

Práce na obnově města a městské centrum

Místní městská administrativa plánuje dokončit rekonstrukce města do konce příštího roku, ale už teď jsou vidět poměrně slušné výsledky. Nově postavené mikrorajóny rostou jako houby po dešti, na něco si však musí obyvatelé ještě počkat. A něco se už neobnoví možná vůbec, jako například zmiňovaná obří továrna Azovstal.

Nicméně, před pár dny došlo též k obnovení první tramvajové linky číslo 1, která začala obsluhovat trasu dlouhou 10 kilometrů. Zatím je linka pouze jedna, což je na město velikosti Brna málo. Nás Čechy (a Slováky) ale může těšit, že se jedná o tramvaje typu Tatra T3 československé výroby. Není to proto, že by snad došlo k obnovení jejich výroby a následnou dodávku do Mariupolu, ale tyto stroje se ve městě z předválečného období zachovaly a byly následně opraveny, zmodernizovány a poslány zpět na trať. Zdali se povede v brzké době obnovit více linek (zřejmě ale už s novými ruskými tramvajemi), záleží i na tom, jak se obyvatelé budou do města vracet. To platí i o obnově celého města.

Československá tramvaj T3 v Mariupolu

V nedávné válce v roce 2022 byla metropole Mariupol na břehu Azovského moře zničena téměř jako Stalingrad nebo Coventry ve čtyřicátých letech minulého století. Obě zmíněná města se však povedlo zcela obnovit a místním obyvatelům bychom mohli jen popřát, aby se tak stalo i s Mariupolem.

Rozbitý Mariupol vstává z popela a rozjely se v něm tramvaje. České.

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!