Turínské plátno jako Kristova relikvie
Kostel sv. Jana Křtitele v italském Turíně ukrývá za neprůstřelným sklem vzácnou relikvii - plátno, na němž je zobrazen otisk mužské tváře a celého těla, s rukama založenýma v klíně. Vznik tohoto plátna je neznámý a vědecké výzkumy ukazují, že plátno nejspíš pochází ze středověku. Přesto se o jeho pravost vedou ostré spory. Není divu, když bylo původně označeno jako rubáš, do nějž bylo zabaleno mrtvé tělo Ježíše Krista a může to tak být jediná možná památka ukazující jeho podobu. I když byla původně doba vzniku plátna označena jako středověk, tudíž by do něj Kristus zabalen být nikdy nemohl, někteří z vědců poukazují na to, že se zkoumala jen část plátna z okraje celého kusu, kde mohla být skutečně použita středověká látka k restaurování. Nejnovější výzkumy však ukazují na něco jiného.
Ubrus z Kartonu s obrazem mýtického krále
S nejnovějšími výzkumy a informacemi nedávno přišel britský antropolog David Adkins. Tvrdí, že látka byla nejspíš vyrobena v anglickém Staffordshiru a nezobrazuje Ježíše Krista, nýbrž podobu sochy mýtického krále Rybáře.
Turínské plátno bylo podle Adkinsona nejspíš původně ubrusem, do něhož byla zabalena alabastrová socha mýtického krále Rybáře. Opatství v Burtonu bylo místo, kam údajně ve 14. století dovezli svůj mýtický poklad Templáři. V Burtonu navíc vznikaly v hojném počtu alabastrové sochy a jedna z nich nejspíš byla vyrobena i na počest Templářů a pokladu - svatého grálu - který měli střežit. Držitelem grálu měl být právě mýtický král Rybář.
David Adkins se domnívá, že v době přestavby opatství v Burtonu, kde původně socha stála, došlo k jejímu zabalení a uložení do starého ubrusu. Když pak sochu znovu rozbalili, aby ji opětovně vystavili, zjistili, že se do plátna otiskla její podoba, velice nápadně připomínající Krista.
Mniši z opatství se nejspíš rozhodli využít tuto podobu ve prospěch církve a prezentovali ji jako Kristův rubáš, do nějž se otiskla jeho podoba. Aby byla relikvie autentičtější, potřísnili plátno krví v místech, kde měl Kristus údajně zranění. Aby se na jejich podvod nepřišlo, sochu krále Rybáře zničili.
Měl Adkins pravdu?
Zda jsou poznatky Davida Adkinsona pravdivé či nikoli, ukáže až čas a další výzkumy. Faktem však je, že jeho argumenty zní mnohem pravděpodobněji než původní označení podobiznou Ježíše Krista. Jeho tvrzení podporuje i to, že plátno nejspíš vzniklo v letech 1260 - 1390, a tudíž do něj Krista skutečně nikdy zabalit nemohli.
Zdroj:
Enigma, červenec 2022, str. 13
Turínské plátno - Kristův rubáš nebo středověký ubrus?
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!