Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ježíš Kristus / foto: shutterstock

Turínské plátno - Kristův rubáš nebo středověký ubrus?

Turínské plátno budí pozornost už řadu let. Původně bylo označováno za rubáš, do nějž zahalili mrtvého Ježíše Krista. Poslední výzkumy však ukazují, že se nejspíš jedná o mnohem menší senzaci a s Kristem asi nemá nic společného. 

Turínské plátno jako Kristova relikvie

Kostel sv. Jana Křtitele v italském Turíně ukrývá za neprůstřelným sklem vzácnou relikvii - plátno, na němž je zobrazen otisk mužské tváře a celého těla, s rukama založenýma v klíně. Vznik tohoto plátna je neznámý a vědecké výzkumy ukazují, že plátno nejspíš pochází ze středověku. Přesto se o jeho pravost vedou ostré spory. Není divu, když bylo původně označeno jako rubáš, do nějž bylo zabaleno mrtvé tělo Ježíše Krista a může to tak být jediná možná památka ukazující jeho podobu. I když byla původně doba vzniku plátna označena jako středověk, tudíž by do něj Kristus zabalen být nikdy nemohl, někteří z vědců poukazují na to, že se zkoumala jen část plátna z okraje celého kusu, kde mohla být skutečně použita středověká látka k restaurování. Nejnovější výzkumy však ukazují na něco jiného.

Ježíš na kříži
Ježíš na kříži – Zdroj: Shutterstock.com

Ubrus z Kartonu s obrazem mýtického krále

S nejnovějšími výzkumy a informacemi nedávno přišel britský antropolog David Adkins. Tvrdí, že látka byla nejspíš vyrobena v anglickém Staffordshiru a nezobrazuje Ježíše Krista, nýbrž podobu sochy mýtického krále Rybáře

Turínské plátno bylo podle Adkinsona nejspíš původně ubrusem, do něhož byla zabalena alabastrová socha mýtického krále Rybáře. Opatství v Burtonu bylo místo, kam údajně ve 14. století dovezli svůj mýtický poklad Templáři. V Burtonu navíc vznikaly v hojném počtu alabastrové sochy a jedna z nich nejspíš byla vyrobena i na počest Templářů a pokladu - svatého grálu - který měli střežit. Držitelem grálu měl být právě mýtický král Rybář.

David Adkins se domnívá, že v době přestavby opatství v Burtonu, kde původně socha stála, došlo k jejímu zabalení a uložení do starého ubrusu. Když pak sochu znovu rozbalili, aby ji opětovně vystavili, zjistili, že se do plátna otiskla její podoba, velice nápadně připomínající Krista. 

Mniši z opatství se nejspíš rozhodli využít tuto podobu ve prospěch církve a prezentovali ji jako Kristův rubáš, do nějž se otiskla jeho podoba. Aby byla relikvie autentičtější, potřísnili plátno krví v místech, kde měl Kristus údajně zranění. Aby se na jejich podvod nepřišlo, sochu krále Rybáře zničili.

Záhada Turínského plátna
Záhada Turínského plátna – Zdroj: Shutterstock.com

Měl Adkins pravdu? 

Zda jsou poznatky Davida Adkinsona pravdivé či nikoli, ukáže až čas a další výzkumy. Faktem však je, že jeho argumenty zní mnohem pravděpodobněji než původní označení podobiznou Ježíše Krista. Jeho tvrzení podporuje i to, že plátno nejspíš vzniklo v letech 1260 - 1390, a tudíž do něj Krista skutečně nikdy zabalit nemohli. 

 

Zdroj:

Enigma, červenec 2022, str. 13

 

Turínské plátno - Kristův rubáš nebo středověký ubrus?

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!